چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم

چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم

موضوع : مدیرت آب , ,

شاید هفته صرفه جویی در مصرف آب که امروز دومین روز خود را سپری می کند، فرصت مناسبی باشد تا مردم نیز همراه با سیاستگذاران و برنامه ریزان، با انجام تغییراتی ساده در مصارف خود که حتی به کوچکترین شکل رفاه آنها را به خطر نیندازد، منابع آبی را حفظ و نگهداری کنند تا نسل های آینده نیز از این نعمت بهره مند شوند.

روز دوم این هفته، به نام "آب، همت مضاعف در اصلاح الگوی مصرف" نامیده شده است. برای تحقق این هدف، راهها و پیشنهادهای متعددی وجود دارد که با بکارگیری آنها می توان شاهد تغییر اساسی در رقم مصرف آب موجود در قبض های آب ساختمان بود.

یکی از این راهکارهای ساده، بازدید کولرهای آبی است. از آنجا که این روزها در بیشتر ساعات شبانه روز، کولرها مشغول به کار هستند، کنترل هرچند روز یکبار شلنگ آب کولر و همچنین نحوه کارکرد شناور آن می تواند از بسیاری از موارد هدررفتن غیرآگاهانه آب جلوگیری کند.

دومین راهکار، تعمیر شیرها و واشرهای آنها است. اغلب شیرهای آب گرم در مجاورت با گرمای حاصل از آب داغ و باز و بسته شدن پیاپی به مرور زمان صدمه دیده و همین مسئله موجب چکه کردن آب می شود. به همین جهت به محض ملاحظه چنین موردی، باید به سرعت آن را تعویض کرده و یا در صورتی که چکه کردن ناشی از مشکل دیگری در ساختار شیر است، آن را تعمیر کرد.

اینها راهکارهای ساده ای هستند که می توانند تاثیرات بزرگی در صرفه جویی مصرف آب داشته باشند. یکی دیگر از این راهکارها، آبیاری با آب غیر شرب است؛ به نحوی که از آب حاصل از شستشوی میوه ها و سبزیجات، برای آبیاری باغچه و یا گلدان ها استفاده شود. برای این منظور لازم است در زیر سبد حاوی میوه ها و سبزیجات در حال شست وشو، لگنی قرار داده و آب جمع شده در لگن را مورد استفاده قرار دهید.

خراب بودن سیفون توالت فرنگی و معمولی می تواند مقدار زیادی از آب را به هدر دهد. این خرابی و در نتیجه انتقال آب از مخزن به چاه ممکن است آنقدر مستمر و بدون صدا باشد که توجه شما را به خود جلب نکرده و مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ لذا در صورتیکه به مصرف بیش از حد آب در قبض مربوط مشکوک شدید، سیفون ها را نیز بازدید کنید.

برای امتحان در مورد فلاش تانکها، می توان در آب داخل مخزن آنها، چند قطره جوهر ریخته و در واقع آب داخل آن را رنگی کنید. حال در صورت وجود هرگونه اشکالی در کارکرد شناور و اجزای دیگر و در نتیجه انتقال آب به داخل چاه، سیر آب رنگی روان به صورت خطی بر روی سطح کاسه نمایان خواهد شد. به این ترتیب با اطمینان، به تعمیر و رفع مشکل اقدام کنید. البته این کار نیاز به بازدید چندساعته دارد.

از آنجا که معمولاحجم مخزن فلاش تانکها به خصوص در توالتهای معمولی زیادتر از حد نیاز برای تخلیه بوده و به این ترتیب مقدار زیادی آب با هر بار کشیدن طناب و یا فشار دادن دکمه مخصوص وارد فضای کاسه توالت شده و سپس تخلیه می شود، یافتن راهکاری برای کم کردن این میزان در موضوع صرفه جویی آب می تواند نقش داشته باشد.

برای این منظور علاوه بر اقدامات فنی مربوطه، می توان مقداری از فضای داخل مخزن سیفون را با جسم دیگری پر کرده و در واقع امکان جمع شدن مقدار آب کمتری را در مخزن ایجاد کرد. به عنوان مثال می توان یک شیشه نوشابه 1.5 لیتری را از آب پر کرده و به حالت خوابیده در کف مخزن جای داد. به این ترتیب 1.5 لیتر از آب داخل مخزن کمتر مصرف می شود.

یکی از راههای دیگر برای صرفه جویی در مصرف آب، استفاده صحیح از ماشین های لباسشویی و ظرفشویی است. هیچگاه ماشین ظرفشویی و لباسشویی را با مقدار اندکی لباس و یا ظرف چرک روشن نکنید. مگر آنکه دستگاه برای کاهش مصرف آب دارای دکمه ای مخصوص نصف ظرفیت و یا مانند آن باشد؛ زیرا در حالت عادی حتی اگر قطعه ای ظرف و یا تکه ای لباس نیز برای شست وشو در ماشین قرار داده شده باشد، دستگاه با توجه به برنامه تنظیم شده همان میزان آبی را که برای شست و شوی ظرفیت کامل نیاز است، مصرف می کند.

این روزها با توجه به گرم بودن هوا، داشتن حیاطی سرسبز و یا بالکنی با چشم انداز زیبا یکی از نعمتها محسوب می شود؛ ولی مسئله اینجا است که برای تمیز کردن این فضاها و مهیا کردن شرایط استفاده، برخی به جای جارو برای جمع کردن خاک و خاشاک و سپس شستشو با آب از همان ابتدا از فشار قوی آب به عنوان جارو نیز استفاده می کنند که به این ترتیب مقدار آب مصرفی چندین برابر خواهد شد.

این درحالی است که مهندسان سازمان آب و فاضلاب به منظور کاهش مصرف آب اقدام به تولید و عرضه تجهیزات مخصوص کرده اند که با به کارگیری آنها در شیرها، می توان از میزان خروج با فشار زیاد آب جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این، نصب شیرهای همراه با چشمی الکترونیک و همچنین شیرهای تایمردار نیز از جمله راهکارهای بسیار مهم در امر صرفه جویی آب به حساب می آیند.


admin جمعه 3 بهمن 1393 نظرات () ادامه مطلب

ارسال نظر براي اين مطلب


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







نمایش کلیه نظرات

آخرین مطالب ارسالی

استفاده از تمام ظرفيت تانکر هاي آبرساني آبفاي البرز درتابستان 93
همت همکاران آبفاي البرز براي غلبه بر دشواريهاي تامين و توزيع آب در سال 93 تحسين برانگيز بود
فعاليت حاميان آب دانش آموزي دركرج آغاز شد
شرکت آب تهران: بحرانی ترین وضعیت آبی را در 46 سال گذشته داریم
دهه فجر مبارک باد
کاهش آلودگی آب و راهکارهای آن
کشور در وضعیت بحران کم آبی قرار دارد/ آخرين فرصت ها را از دست ندهیم
آخرین وضعیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ تعیین مرز بین آب و خشکی با دقت بالا
مدیریت منابع آب در ایران و جهان
موجودی ذخایر آب سدهای ایران
چگونه آب را براي آيندگان ذخيره کنيم
ارزش و اهميت آب
آب سرچشمه ی حیات است بدون آب زندگی وجود نخواهد داشت
امنیت آبی: رابطه آب ـ غذا ـ انرژی ـ اقلیم
مجله بینش – شماره ششم
آب و فرهنگ در تاریخ ایران زمین
مدیریت آب، از چالش‌های مهم پیش روی دولت تدبیر و امید است
آب نماد ثروت است!
بحران جدی آب از سد کرج تا ارومیه
سونامی نمک ارومیه به تهران می‌رسد!